Hitta rätt löparskor

Är du en person som älskar att vara ute och löpa eller är du sugen på att börja springa? Här kommer vi ge tips på bra löparskor och andra motivationstips för att komma igång med löpningen.

Bra löparskor

Skorna är viktiga när du är ute och springer. Utan ett par ordenlitliga och bra löparskor kan man lätt få skador i knän eller andra typer belastningsskador. Det är viktigt att hitta rätt löparskor som passar din fot och kropp, hur ett par löparskor sitter på foten avgör hur bra de är. Många tror att träningsskor som man använder på gymmet fungerar lika bra att springa i men så är det inte. För att uppnå bästa resultat med din träning ska du inte springa i fel skor samtligt som du inte ska gymma i ett par löparskor. Längre ner kan du läsa om hur ett par löparskor ska sitta.

Köpa löparskor

Vad ska man tänka på när man ska köpa nya löparskor? Tänk på att investera i ett par bra skor som sitter bra på din fot, köpa inte den billigaste skon om löpning är en stor del av din vardag och träning. Hur ska löparskor sitta är också en bra fråga att ställa sig, de gäller att skon sitter bra på foten för att löparstegen ska bli ordentliga och så att inga skador kan uppstå.

Det finns många olika modeller och prisklasser på bra löparskor. Här nedan listar vi var du kan hitta rätt löparskor för dig.

5 tips att tänka på vid köp av löparskor

För att hitta rätt löparskor är det viktigt att man utgår efter sina egna behov. Frågor man kan ställa sig själv är om man är nybörjare eller en van löpare? Springer man på asfalt eller annat underlag? Hur ens löpsteg ser ut spelar också in på vilken sko man ska välja. På Topphälsa.se kan du läsa mer om löpteknik och hur du förbättrar ditt löpsteg.

01

Hur ska ett par löparskor sitta?

Alla har såklart olika behov men vid hälen ska ett par bra löparskor sitta stabilt och inte glappa. Det är viktigt att knyta skorna ordentligt, inte för löst, fötterna ska inte glida runt i skon. Det ska även finnas lite plats för tråna framme i skon, du ska kunna vicka tårna upp och ner utan problem.

02

Hur länge håller löparskor?

Eftersom löparskorna är den viktigaste utrustningen när du är ute och springer kan det vara bra att veta vad man ska titta efter.

Titta på:
  • Sulan, om mönstret är utnött försämras greppet betydligt och det kan vara bra att tänka på att köpa nya löparskor.
  • Ovandelen på skon. Har tyget blivit slappt eller gått sönder får man inte samma support eller passform vilket resulterar i en sämre sko.
03

Hur stora ska ett par löparskor vara?

När man pratar om att köpa löparskor brukar man säga att man ska gå upp en halv till en hel storlek från det man normalt har. Eftersom fötterna oftast sväller när man tränar.

Det är även viktigt att inte köpa för smala skor, det kan göra så man får kramp i fötterna. Se till att köpa ett par skor som inte trycker för hårt på fötterna.

04

Olika löparskor för dam och herr?

Ja dam och herr ska köpa löparskor på diverse avdelning. Tjejer och killar har olika uppbyggnader av kroppar och kroppsvikter därför skapas skor för dam och herr.

Sportamore.se har gjort ett bäst i test på löparskor för både dam och herr, gå in och kolla vilka skor som passar dig bäst.

05

Vilka löparskor passar mig?

Allt beror på vilka behov du har med dina löparskor, både pris och modell. Tänk på att välja modell efter dina fötter och löpsteg för bästa resultat.

Är du en nybörjare kan det vara bra att börja med ett par neutrala skor eller ett par skor med mer dämpning eftersom de ger extra stöd när man springer. När du blivit en van löpare kan man köpa ett par lättare skor.

Löpning för nybörjare – 6 grymma tips

När du hittat rätt löpskor gäller det att hitta motivationen för att ta sig ut i löparspåret. Här nedan kommer våra bästa tips.

Sätt mål, men inte för höga, sätt istället olika delmål.

Lyssna på peppande musik, poddar eller varför inte en ljudbok?

Planera din träning, se till att du får in minst 30 minuter för en löprunda cirka 3 gånger i veckan.

Börja långsamt, öka 1 minut per runda. Detta ger motivation till att klara mer.

Jogga med en kompis, bestäm några dagar i veckan då ni går ut och springer.

Sluta tänk – gör det inte till något måste. Ju mer du gör det desto enklare blir det.